- PO CICHUTKU
- Belgia, Francja2011
- '77
- od 8 lat
- reżyseria Olivier Ringer
- scenariusz Olivier Ringer, Yves Ringer
- zdjęcia Olivier Ringer
- muzyka Bruno Alexiu
- montaż Olivier Ringer
- obsada Wynona Ringer
- producenci Yves Singer, Antoine Simkine
- produkcja Ring Prod, Les Films d’Antoine
- właściciel praw Ring Prod
- nośnik DVD, DCP
STRESZCZENIE
Nie tak daleko stąd, nie tak dawno temu, żyła sobie zwykła, mała dziewczynka. Była przekonana, że jest niewidzialna dla swoich rodziców. Aby się przekonać, postanowiła zniknąć. Coś, co mogłoby się zakończyć źle, zamienia się w niezwykłą przygodę.
Oficjalna strona filmu: www.apasdeloup-lefilm.com
REŻYSER
Olivier Ringer wyreżyserował swój pierwszy film pełnometrażowy „Pom le Poulain” w roku 2006. Wcześniej był także reżyserem i twórcą scenariuszy do takich krótkometrażowych filmów, jak: „Good” i „Haute Pression”, który zdobył nagrodę na festiwalu w Avoriaz. Reżyserował także wideoklipy muzyczne, filmy promocyjne i wiele skeczy dla programu „Les Guignols de l'Info” emitowanego w Canal+. „Po cichutku” to jego drugi film fabularny.
Porady metodyczne
Mała Cathy w każdy piątek udaje się z rodzicami na farmę. Lubi tam jeździć, a jednak jest smutna. „Skąd oni wiedzą, co dla mnie jest dobre?” Tato jej nie przytula, nie bawi się z nią, mama nie pozwala wychodzić z domu, bo na zewnątrz jest brudno. Któregoś dnia rodzice nie zauważają, że córka nie wsiada do auta. Cathy zostaje sama i żyje jak malutki Robinson, tęskniąc za rodzicami i jednocześnie bojąc się ich powrotu.
Ciekawe może okazać się postawienie młodym widzom problemu: czy pokazana historia dzieje się naprawdę w realnym świecie, czy jest raczej projekcją dziewczynki o bujnej wyobraźni. Rozmowa na ten temat i próby uzasadnień mogą być bardzo inspirujące – oglądamy realistyczną opowieść, czy baśniowy świat imaginacji? Przy tej okazji warto zwrócić uwagę na rolę narracji bohaterki, jej głos to opowieść o swojej samotności. Byłby to zarazem argument za drugą możliwością, że wszystko dzieje się w jej głowie. „Czy widzicie, jaka jestem samotna?”, retorycznie pyta widzów Cathy i jej słowa mogą stać się tematem wspólnej analizy filmu. Które sceny i jakie wydarzenia przypomną uczniowie, aby potwierdzić to wyznanie? Dlaczego bohaterka postawiła małe krzyże po ściętych kiełkach nasion? Co to znaczy, kiedy mówi nam, że tata nigdy nic nie widzi? W tym miejscu aż prosi się o ćwiczenia językowe, wzbogacające słownik dzieci, a zbudowane na bazie pojęć: samotność, miłość, obojętność, opiekuńczość. Osobne zagadnienie to próba charakterystyki głównej bohaterki. Można przypomnieć, jak się zachowuje i jak postępuje i na tej podstawie nazywać i notować cechy charakteru. Niech uczniowie uzasadnią, że Cathy to dziewczynka samodzielna, bystra, wrażliwa, odważna, inteligentna i szczera. Co zrobiła z jeżem lub rybką; dlaczego wrzuciła wędkarza do rzeki? W jaki sposób żyła sama w pustym domu? „Jak nie spróbuję, nie będę wiedzieć”, mówi do siebie, kiedy je jagody w lesie i nie wie, czy są trujące. O czym to świadczy?
Możliwe, że dzieci nieco starsze zwrócą uwagę na symbolikę czerwonej nitki, która pomogła Cathy powrócić. Co robi wtedy tato? Bohaterka nie jest pewna, czy on ją w końcu widzi. Co się zmieniło w zachowaniu rodzica (-ów)? Jakie jest ostatnie ujęcie filmu? Próba analizy tych elementów dzieła pozwoli lepiej dotrzeć do przesłania i głębiej pojąć jego sens. Ta interesująca opowieść dziecka o samotności w pozornie szczęśliwej rodzinie skłania do wielu cennych refleksji, a przekazana jest słowami i obrazami bujnej wyobraźni Cathy. Warto zauważyć, że w żadnej ze scen nie widzimy twarzy rodziców. Oglądamy świat oczami dziewczynki i wraz z kolejnymi scenami coraz lepiej rozumiemy jej marzenie: „Obiecuję tatusiu, że będę niewidzialna, tylko weź mnie na ryby”.
Seanse
Data, godzina | Miejsce |
---|---|
|
Multikino 51 |